For å frigjøre varetektsplasser har direktoratet flyttet tolv innsatte fra Kriminalomsorgen Innlandet avdeling Kongsvinger til Vadsø fengsel. De innsatte er alle utenlandske statsborgere som er dømt til ubetinget fengselsstraff av norske domstoler. – Det er ingen ideell løsning å flytte innsatte fra Innlandet til Vadsø. Når vi likevel gjør det, er det for å utnytte den samlede fengselskapasiteten kriminalomsorgen disponerer, sier assisterende direktør Jan-Erik Sandlie i Kriminalomsorgsdirektoratet. De innsatte ble av sikkerhetsmessige årsaker chartret på eget fly fra Gardermoen til Vadsø. (NTB).
