JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jula nærmer seg – og budsjettet er i boks!

Jula nærmer seg – og budsjettet er i boks!

Eirik Dahl Viggen

Desember er ikke bare advent og juletid. Det er også statsbudsjett og finansdebatt. I år som i fjor, og årene før. Same procedure as last year, Jonas!

Samme prosedyre, men forskjellig innhold, forskjellige forventninger, krav – og tall. Denne gang for 2025. Stortingssalen byr ikke på de store overraskelser. Når regjeringspartiene og SV først er blitt enige om et budsjettforlik, blir det få overraskelser i debatten – og avstemmingen. Kampen utkjempes før votering. Også for oss i NFF: Vi har ikke stemmerett i stortingssalen, men vi kan påvirke utfallet på bakrommet. Og det gjør vi så godt vi makter. År etter år. Også i år.

Vi har stått på, og mange av våre medlemmer også! Helt fra tidlig i oktober jobbet vi målrettet for å sikre en sårt tiltrengt økning i driftsmidler til en etat i dyp krise. På høringen om justisbudsjettet, 7. oktober, etterlot vi liten tvil: Vi sa klart fra om at budsjettet måtte styrkes med minst 100 millioner kroner. Deretter hadde vi møter med sentrale aktører i regjeringsapparatet, LO-samarbeidskomiteen og fraksjoner i justiskomiteen. Særlig viktig var det å forklare hvorfor økningen er så avgjørende.

Og vi ble hørt!

100 millioner løser på ingen måte alle utfordringene vi står i, men kan være starten på en bedre tid, en bedre forståelse for krisen vi står i. Midlene gir oss mulighet til å styrke rekrutteringen og beholde de ansatte vi har, der bemanningskrisen er på sitt mest kritiske. Dette har vært et tilbakevendende tema i mine lederartikler, og jeg har etterlyst handling.

Nå kan noe gjøres.

Nå må vi raskt få gjeninnført desentralisert utdanning. Modellen har vært vellykket, med kull i Bergen og Ravneberget, men det er flere år siden sist. Desentralisert utdanning gjør det mulig å rekruttere kommende fengselsbetjenter der behovene er størst – og det gir mulighet for den enkelte å utdanne seg uten å måtte flytte langt unna hjemstedet. Dette er spesielt viktig for å sikre stabil arbeidskraft.

Regjering og storting må lytte til oss i NFF og bevilge nødvendige midler for å opprette ordningen snarest. Samtidig må det tas grep for å beholde de som allerede er i etaten. Da er det avgjørende at lønnsnivået heves betydelig, og at arbeidsgiver utnytter handlingsrommet i tariffavtalene. Å spare seg til fant er en dyr strategi. Det må tas tak, nå. Alternativet kan bli katastrofalt.

Friomsorgen står foran omfattende og krevende oppgaver, blant annet med hurtigdomstoler for unge, lenkesoning for varetektsinnsatte og økt bruk av lenkesoning for unge. Politikerne ønsker økt bruk av alternative straffegjennomføringer. Det stiller høye krav til både ansatte og ledere, som skal utføre personundersøkelser og følge opp dem som gjennomfører straffen.

Også derfor er det avgjørende at friomsorgen får tid og ressurser til faglig oppfølging og tilbakeføringsarbeid av høy kvalitet. Straff i frihet kan ikke lykkes uten at de ansatte får mulighet til å gjøre jobben på en måte som gir varige resultater. Friomsorgen må styrkes.

2025-budsjettet gir oss et lite pusterom på den lange veien til en forsvarlig kriminalomsorg. Midlene må brukes målrettet til rekruttering og utdanning, og for å styrke arbeidsforholdene for de ansatte. Dette er ikke viktig bare for etaten. Det er avgjørende for hele samfunnet. Vi trenger en kriminalomsorg som er rustet til å ivareta både ansatte og innsatte – for å løse samfunnsoppdraget.

På veien mot 2025 ønsker jeg alle en riktig god høytid. God jul!

Nå må vi raskt få gjeninnført desentralisert utdanning.

11.12.2024